Artikel

Waarom verlies ik de Buy Box op Amazon?

Share

De term “Buy Box”, ondertussen ook bekend als “featured offer”, is een veelbesproken onderwerp als het gaat om prestaties op Amazon. Maar wat wordt er eigenlijk bedoeld met de Buy Box op Amazon?

De Buy Box is het gemarkeerde gebied op de productpagina van Amazon dat rechtstreeks verbonden is aan de knop “In winkelwagen” en “Nu kopen”.

Als een consument de lijst met verkopers niet aanpast, zal de belangrijkste (meest hoog geplaatste) verkoper van een product waarschijnlijk degenen zijn wiens aanbiedingen het vaakst tot aankopen leiden.

5 praktische tips om de Buy Box te winnen op Amazon

1. Kwaliteit van de content

Het algoritme van Amazon zal je aanbiedingen een boost geven wanneer je de productpagina’s voorziet van het volgende:

  • een passende titel met SEO geoptimaliseerde zoektermen,
  • 4 tot 5 afbeeldingen en een video,
  • 4 tot 5 opsommingstekens met gedetailleerde informatie over je producten,
  • A+ inhoud.
buy box op amazon

2. Levering

Wanneer je verkoopt op Amazon moet je er zeker van zijn dat je de beste en snelste consumentenervaring biedt.

Als je je producten laat leveren door Amazon (via Fulfilment By Amazon), dan word je opgenomen in de ‘Prime’ items. Het gebruik van FBA kan dus dienen als extra marketingtool en om je conversie te verhogen.

3. Prijs

Het winnen van de Buy Box hangt sterk af van de competitieve prijsstelling die je voor je producten hanteert. Zorg er dus voor dat je prijzen in lijn zijn met de marktprijzen.

4. Klantbeoordelingen

Amazon is heel klantgericht. Dit betekent dat positieve klantbeoordelingen een enorm effect hebben op je aanbod.

Door de beoordelingen zorgvuldig te monitoren en ervoor te zorgen dat je aan de wensen en behoeften van je klanten voldoet, leg je de basis voor 5-sterrenbeoordelingen.

5. Voorraad

Een optimaal voorraadbeheer is cruciaal. Als je voorraad op is, kan dit een aanzienlijke daling veroorzaken in het verkeer naar je productaanbod op Amazon.

Benieuwd of jij de Buy Box wint voor jouw productaanbod? Bij naYan kunnen wij jou helpen bij het evalueren en optimaliseren van je productpagina’s, om zo jouw omzet op Amazon te verhogen.