Vorige week kreeg Google te maken met een bijzonder grote informatielek over de werking van hun zoekmachine. Hoe bepaalt de zoekmachine welke website bovenaan verschijnt in de zoekresultaten? Hoe werkt het algoritme van Google Search en welke factoren wegen nu echt door? De gelekte documentatie geeft een meer dan waardevolle kijk onder de motorkap van Google en is ‘hot news’ in de SEO wereld.
Het lek is uitvoerig besproken en gedocumenteerd door de gekende SEO-experts Rand Fishkin en Mike King. Te midden van de enorme hoeveelheid aan gelekte informatie en talloze blog- en nieuwsartikelen die het nieuws coveren, selecteerden wij enkele artikelen en video’s die de ‘Google Leak’ goed samenvatten:ย ย
๐ฅ๐ฎ๐ป๐ฑ ๐๐ถ๐๐ต๐ธ๐ถ๐ป’๐ ๐ณ ๐บ๐ถ๐ป๐๐๐ฒ ๐ฒ๐ ๐ฝ๐น๐ฎ๐ถ๐ป๐ฒ๐ฟ ๐๐ถ๐ฑ๐ฒ๐ผ:
The Google API Leak Should Change How Marketers and Publishers Do SEO
Een kort artikel met de belangrijkste lekken en bevindingen:ย
Langere artikels die dieper ingaan in de materie:ย ย
- https://sheknowsseo.co/google-search-algorithm-leak/
- https://medium.com/@bobcristello/seo-game-changer-inside-the-massive-google-document-leak-5abc680553b5
๐ชat leren we uit dit lek? En hoe kan het toegepast worden? Bekijk de video van SEO expert Nathan Gotch:ย
https://www.youtube.com/watch?v=KX3Yt67mu_M
Geen tijd om de artikelen te lezen of video’s te bekijken? We geven je alvast enkele van de belangrijkste takeaways.ย ย
Het lek onthult dat de volgende factoren belangrijker zijn dan ooit voor organisch zoeksucces:
โ
Focus on brand. Het bouwen van een sterk erkend merk is een enorm belangrijke rankingfactor voor SEO.
โ
Domain authority: Google meet weldegelijk sitewide authority.
โ
Google houdt Chrome-bezoeken bij om gebruikersgedrag te bepalen.
โ
User experienceย isย king.
โ
CTR doet er echt toe.
โ
Page titels ook!
โ
Backlinks zijn nog steeds een belangrijke.
โ
Datums, ‘content freshness’ en expertise van de auteur zijn belangrijke factoren.