Artikel

Vertel het verhaal van je merk: authenticiteit in het tijdperk van AI

Share

Er is geen groter verhaal in 2023 dan de opkomst van AI in e-commerce. Van gepersonaliseerde winkelervaringen tot AI-chatbots en van contentcreatie tot vraagvoorspelling, er wordt voorspeld dat AI het e-commerce landschap radicaal zal veranderen voor zowel consumenten als bedrijven.

Maar tegelijkertijd zegt 90% van de klanten dat authenticiteit een belangrijke factor is bij de beslissing welke merken ze kopen. Dit leidt tot een interessant spanningsveld voor merken: hoe kan een bedrijf in een AI-wereld die meer dan ooit gedreven wordt door data en machine learning, klanten de authenticiteit bieden waar ze naar hunkeren? Het antwoord: vertel het verhaal van je merk.

Wat is authenticiteit?

Authenticiteit gaat over eerlijk, echt en organisch zijn. Het is het tegenovergestelde van gelikt, verpakt of “te perfect”. Vooral jongere generaties zoals Gen Z en Millennials willen een emotionele band voelen met een merk. Het is niet langer genoeg om een geweldig product te maken dat in een behoefte voorziet; klanten willen weten wie je bent en waarom je doet wat je doet. Met andere woorden, in een wereld die steeds meer online is, willen mensen nog steeds een menselijke connectie die hen een goed gevoel geeft om bij jou te winkelen. Ze willen weten of je hun waarden en passies deelt.


Het goede nieuws is dat merken die deze band met klanten ontwikkelen, loyale supporters krijgen die terugkerende klanten worden. Niet alleen dat, maar merkentrouwelingen worden ook merkambassadeurs – denk aan hoe vaak mensen foto’s van zichzelf delen op sociale media met hun favoriete koffie, schoenen, handtas, enz. Dat is dan weer een uitstekende vorm van sociaal bewijs die je merk zal helpen om een nieuwe groep toekomstige loyale klanten te krijgen.

GenZ in the age of AI

Hoe storytelling een band schept met klanten

We weten nu dus dat authenticiteit een essentieel aspect is van het opbouwen van merkloyaliteit, maar hoe kunnen bedrijven die band opbouwen in e-commerce? Enter storytelling. In brand marketing is storytelling het waarom en het wie achter je bedrijf. Het trekt je klanten mee in je verhaal en zorgt ervoor dat ze een band met je krijgen en je willen steunen.

Het delen van het verhaal van je merk is ook een uitstekende manier om je merk te onderscheiden van je concurrenten. Dit is belangrijker dan ooit nu consumenten worden overspoeld met een eindeloze stroom digitale content; het geeft ze een reden om jouw producten te verkiezen boven die van iemand anders. Als je klanten het gevoel hebben dat ze je kennen, schept dat een vertrouwensniveau dat geen enkele lijst van productkenmerken en -voordelen ooit kan bereiken.

Hoe je het verhaal van je merk effectief vertelt

Aan de slag gaan met brand storytelling begint met het beantwoorden van twee vragen voor jezelf: wat is ons doel en wie zijn onze mensen? Wees specifiek: waarom is je bedrijf opgericht? Door wie? Hoe blijft je bedrijf trouw aan de oorspronkelijke visie en het oorspronkelijke doel van de oprichter (denk aan authenticiteit)? Sta jezelf toe om kwetsbaar en “imperfect” te zijn, waardoor je eerlijker en betrouwbaarder overkomt in de ogen van je klanten.

Digitale marketing biedt eindeloze mogelijkheden om het verhaal van je merk te delen als je eenmaal het consistente verhaal hebt afgestemd dat je wilt delen. Hier zijn enkele best practices:

naYan ecommerce agency

Een robuuste “Over ons”-pagina met foto’s van bedrijfseigenaren en personeel.

Laat je space zien met echte werknemers aan het werk. Dit laat het menselijke gezicht van je bedrijf zien en zorgt voor de connectie waar klanten naar hunkeren.

Voor gevestigde merken: gebruik de geschiedenis van je bedrijf om je merk op de markt te positioneren.

Zelfs de meeste grote merken hebben een bescheiden oorsprong – hoe is jouw bedrijf begonnen? Maak een pagina over je geschiedenis op je website met oude foto’s en een tijdlijn. Combineer die historische foto’s met actuele foto’s als visueel bewijs dat je merk trouw is gebleven aan zijn wortels, zelfs terwijl het is gegroeid en geëvolueerd.

Bouw gemeenschappelijkheid en gemeenschap op door gedeelde passies.

Waar ben jij gepassioneerd over? Laat het je klanten weten en nodig ze uit om lid te worden van je community! Sociale media en e-mailmarketing zijn hiervoor effectieve middelen. Wanneer je je richt op het opbouwen van een community, zet dan openlijke verkooppraatjes opzij.

Denk aan de kracht van video bij het vertellen van verhalen.

Laat je klanten zien hoe je producten worden gemaakt (vooral als ze handgemaakt zijn), deel het “waarom” van je merk, laat je mensen aan het werk zien. Korte video’s zijn een krachtig hulpmiddel om verhalen te vertellen en kunnen worden geïntegreerd in je complete digitale marketingportfolio, van website tot advertenties en sociale media.

Kortom, effectieve storytelling in zakelijke marketing is een uitstekende manier om je te onderscheiden en je klanten de authenticiteit te geven waarnaar ze hunkeren. Laat je mensen zien, deel je passies en wees niet bang om echt en imperfect te zijn.

Zelfs als digitale tools zoals AI het e-commerce landschap in 2023 en daarna transformeren, is het uiteindelijk nog steeds de menselijke connectie die loyale klanten wint.