Artikel

Hoe Bouw je een Omnichannel E-mailmarketingstrategie op?

E-mail heeft zijn waarde bewezen als een van de meest waardevolle kanalen om je klanten te benaderen. De belangrijkste voordelen zijn:

  • Je kunt het gebruiken voor elke fase in je klanttraject
  • Je hebt volledige controle over de gegevens die je verzamelt

In dit artikel delen we onze stapsgewijze handleiding voor het opzetten van een omnichannel e-mailmarketingstrategie.

1. Begin met de basis

 

Je kunt niet werken aan het optimaliseren van je e-mailinkomsten en klantbetrokkenheid zonder een solide basis. Je kunt beginnen met het stellen van kortetermijndoelen, bijvoorbeeld ‘elke week 1 e-mail versturen’ of ‘elke twee maanden de database met 5% laten groeien’.

Het kan zijn dat deze doelen later moeten worden aangepast, vooral omdat je in dit stadium ad hoc werkt, zonder gebruik te maken van geïntegreerde tools of specifieke rapportage, maar het is een goede plek om te beginnen.

Basisautomatisering instellen

Voordat je je eerste geautomatiseerde e-mail verstuurt, stel je sjablonen in die je kunt gebruiken om je e-mails herkenbaar te maken voor je database.

Creëer vervolgens het basisraamwerk van je omnichannel set-up; integreer winkelcontacten in je database en zorg ervoor dat je onderscheid kunt maken tussen de verschillende soorten klanten.

Begin met de basisautomatiseringsmails, zoals een abandoned cart flow en een welkomstmail flow.

Voer A/B-tests uit om erachter te komen op welke tijdstippen en welke dagen van de week je e-mails de hoogste conversieratio behalen.

2. personaliseer, personaliseer, personaliseer

Bepaal je KPI’s

Nu je wat gegevens hebt verzameld, is het tijd om je e-mail KPI’s vast te stellen. Wat is je gemiddelde open rate per type e-mail en hoe ga je deze verbeteren? 

Stel je doelen en doelstellingen voor het komende jaar op en maak ze uitvoerbaar. Welke hulpmiddelen heb je nodig om deze doelstellingen te bereiken? Zorg ervoor dat je een basisgegevensoverzicht en -rapportage hebt, zodat je je voortgang kunt volgen.

Je e-mails optimaliseren en personaliseren

Zodra je gegevens beschikbaar hebt voor de geautomatiseerde e-mails die je hebt ingesteld, kun je deze informatie gebruiken om je automatische e-mailflows te optimaliseren.

Op basis van de resultaten van je A/B-tests kun je de timing van je communicatie aanpassen. Vervolgens kun je nieuwe A/B-tests uitvoeren en verschillende versies van dezelfde automatische e-mail opstellen, zodat je deze kunt personaliseren voor elk type abonnee.

Nu je de basis hebt gelegd voor je e-mailautomatisering, kun je werken aan geavanceerdere flows. Overweeg de introductie van een post-purchase e-mailserie om herhalingsaankopen te stimuleren, een reactivatieflow en browse abandonment e-mails.

Experimenteer en leer van het opzetten van omnichannel e-mailflows door doelgroepen naar andere kanalen over te brengen. Hoe persoonlijker je e-mails zijn, hoe beter je inkomsten en hoe groter de betrokkenheid van je database.

 

3. Schaalbare, strategische betrokkenheid

Multi BU doelstellingen & schaalbare processen

Nu je e-mailrapportage en voortgangsbewaking op orde zijn, is het tijd om na te denken over wat je nog meer kunt doen. Maak een lijst van de manieren waarop e-mail kan bijdragen aan andere gebieden van het bedrijf en stel op elkaar afgestemde, meerjarige en BU-overschrijdende doelstellingen op.

Als u deze hebt, kunt u ze gebruiken om uw processen te sturen. Zodra u wereldwijde KPI-benchmarking en -vergelijking hebt ingevoerd, weet u dat u e-mail echt als omnichannel-tool gebruikt.

Gedrags- en slimme segmentering

Hoe beter je je abonnees kent, hoe meer je zeer relevante gedrags- en slimme segmentatie kunt toepassen. In dit stadium zou je een automatiseringsplan voor de eCRM-levenscyclus in werking moeten hebben gesteld dat zich richt op klanten met de juiste communicatie in elke fase van het consumententraject.

Je zou ook geavanceerde programma’s moeten hebben ingesteld om je klanten door hun aankoopervaring te begeleiden. Zorg ervoor dat de inhoud van je e-mails dynamisch is, dat je voorspellende webinhoud gebruikt en meerdere geïntegreerde gegevensbronnen.