Artikel

4 SEA best practices om nu te implementeren

De kans is groot dat je je paid search marketing strategie hebt moeten heroverwegen sinds het Coronavirus. In dit artikel belichten we de belangrijkste tactieken die u tijdens deze crisis moet toepassen.

Haal het meeste uit uw marketinginvestering

Aangezien conversieratio’s en inkomstenstromen in een groot aantal branches en verticale marktsegmenten op een zeer volatiele manier dalen of stijgen, berekenen veel merken de impact op hun betaalde zoekmarketing en hoe ze moeten reageren. Merken met een groeicurve proberen bij te blijven, terwijl merken die het moeilijk hebben zich blijven richten op kostenefficiëntie en de voorspelde prestatiedoelen.

Afhankelijk van je vertical en de geschatte impact kan dit de enige optie zijn. Als u zich echter alleen richt op het handhaven van dezelfde harde doelstellingen als vóór de pandemie, kan dit ook verstikkend blijken te zijn voor uw bedrijf. 

Gezien de huidige marktsituatie kan uw bedrijf meer dan ooit profiteren van “er zijn” voor klanten, met hen in contact blijven en hen laten weten dat ze op uw merk kunnen vertrouwen. Door naamsbekendheid op te bouwen blijft u tijdens de pandemie in de voorhoede van de klanten en kunt u uw bedrijf weer op de rails krijgen wanneer de vraag weer toeneemt.

We raden je aan om te analyseren wat voor jou het beste werkt en om datagestuurde beslissingen te nemen met betrekking tot je strategie. Richt je op een harde ROI-doelstelling of probeer het maximale aantal conversies of transacties te behalen dat nog beschikbaar is in jouw markt, terwijl je naamsbekendheid opbouwt en behoudt. Voor de laatste groep kan dit betekenen:

    • Het verhogen van je investering in de bovenste funnel fasen van je marketing funnel (See (Awareness) & Think (Consideration))
    • Budgetten verschuiven tussen marketing funnels, kanalen en campagnes, waarbij financiën worden verplaatst van lagere funnel fases naar hogere funnel fases
    • Pas uw berichtgeving aan in zowel de bovenste als de onderste funnel
    • Verlaag de prestatiedoelen voor sommige van uw lagere funnel-gebieden
    • Opsplitsen of instellen van verschillende campagnedoelstellingen afhankelijk van uw vernieuwde of aanvullende bedrijfsdoelstellingen (bijvoorbeeld aparte doelstellingen voor uw bewustmakingscampagnes)

Maak gebruik van automatisering, A.I. & M.L., maar blijf waakzaam

Uw campagnes efficiënt houden in tijden van snel veranderende vraag kan erg tijdrovend zijn als u uw campagnes handmatig uitvoert.

Marketingautomatisering en het gebruik van A.I., machine learning en geautomatiseerde biedstrategieën in normale tijden kunnen de efficiëntie, flexibiliteit en het succes van uw marketinginspanningen ten goede komen, dus wees niet bang om deze technologie in te zetten tijdens de coronaviruscrisis. 

Het kan helpen om de druk op uw resources te verlagen, verspillende uitgaven te verminderen en uw inkomsten en winstgevendheid te maximaliseren. Waar van toepassing kunt u nieuwe automatiserings- en biedstrategieën opstarten om deze af te stemmen op het veranderende landschap en vernieuwde of aanvullende doelen.

Geautomatiseerde marketingcampagnes op basis van A.I. kunnen echter ook reageren op foutieve of verouderde gegevens, aangezien de vraag en de resultaten erg veranderlijk zijn, dus wees op uw hoede en houd de prestaties goed in de gaten. Pas indien nodig je strategie handmatig aan om je prestatiedoelen te halen.

De incrementele waarde van deze technologieën is ook in directe correlatie met de hoeveelheid beschikbare gegevens, dus controleer of uw campagne nog steeds aan de minimumvereisten voldoet en pas waar nodig de biedstrategie aan en/of schakel tijdelijk over op semi-geautomatiseerd of handmatig beheer.

Inventarisbeheer

Zorg er bij Search en Shopping voor dat uw productfeeds en voorraadbeheer volledig up-to-date zijn. Als producten niet op voorraad of niet beschikbaar zijn, stop dan met het uitvoeren van je advertenties of segmenteer deze producten in nieuwe campagnes en trek je advertentie-uitgaven terug. In situaties als deze, waar de beschikbaarheid voor bepaalde items snel verandert, kun je overwegen om de frequentie van je voorraadupdates te verhogen om te voorkomen dat je je advertentie-uitgaven verspilt of klanten teleurstelt.

Maak gebruik van rustige periodes om de kwaliteit van je marketing te verhogen

Als je bedrijf lijdt onder een periode van verminderde activiteit, raden we je aan om de vrijgekomen middelen te gebruiken om de kwaliteit van je marketinginspanningen te verbeteren. Gebruik de tijd productief om die langverwachte optimalisaties aan te pakken die geparkeerd stonden of op de een of andere mysterieuze manier uit de roadmap of pijplijn zijn verdwenen.

KEYWORDS

    • Zoekopdracht mining & negatieve trefwoordlijsten
    • Trefwoordonderzoek & uitbreiding van trefwoorden
    • Dubbele trefwoorden verwijderen

ADS

    • Messaging in advertenties & extensies aanpassen
    • Relevantie en advertentiesterkte verhogen
    • Advertentietypes uitbreiden

SHOPPING

    • Productfeed & voorraadbeheer gezondheidscontroles uitvoeren
    • Feed-regels controleren
    • Controleer en verbeter je winkelstructuur & het gebruik van aangepaste labels

ACCOUNTOPTIMALISATIES

    • Zoekoptimalisatiescore verbeteren
    • Voer relevante campagneaanbevelingen uit
    • Campagnehygiënecontroles uitvoeren
    • Nieuwe scripts en functies testen
    • Verouderde campagnes, advertentiegroepen en zoekwoorden verwijderen
    • Voer een volledige SEA-audit uit
  •  

TRACKING & RAPPORTAGE

    • Optimaliseer uw tracking setup / Floodlight configuratie
    • Voer een post-Covid-19 concurrentieanalyse uit
  •  

TRAINING & CERTIFICERINGEN

    • Volg relevante online cursussen en trainingen
    • Doe examens en laat u certificeren
  •