Artikel

CDP: Het VIP-klantenboek voor het digitale tijdperk

Brick and mortar klantenbeheer

Lang voor de dagen van het internetwinkelen werkte ik in een chique winkel. Elke medewerkster hield een boek bij met de VIP-klanten die zij “bezat” om de contactgegevens, familieleden, stijlvoorkeuren, maten, verjaardag, verlanglijstje en zelfs het creditcardnummer van haar beste klanten bij te houden.

Als ze binnenkort jarig was, belden we haar man met haar verlanglijstje. Als er nieuwe producten in de winkel binnenkwamen, belden we haar om binnen te komen of hielpen we haar zelfs ongezien te winkelen door haar te bellen en naar haar op te sturen. Als ze in de winkel kwam, wisten we precies welke artikelen we haar moesten laten zien. Er werd een hoge mate van vertrouwen ontwikkeld, wat resulteerde in klantenbinding op de lange termijn en hogere inkomsten.

 

Klantenbeheer in het digitale tijdperk

In het digitale tijdperk hebben retailers nog steeds een strategie nodig om alle datapunten op één plek vast te leggen voor een eenduidig klantbeeld dat gepersonaliseerde klantenservice, effectieve uitgaande marketing en uiteindelijk meer omzet mogelijk maakt.

Ontdek de CDP. Customer Data Platforms (CDP) werken samen met CRM’s om in realtime gegevens van online en offline bronnen te verzamelen om een eenduidig klantbeeld te creëren, waarbij voornamelijk gebruik wordt gemaakt van gegevens uit de eerste persoon. Hoe meer we ons bewegen in een omnichannelwereld (online-offline), hoe belangrijker het wordt om met je klanten te communiceren op een manier die zowel gepersonaliseerd als wettelijk conform is. In tegenstelling tot de VIP-klantenboeken van vroeger, voldoen CDP’s aan de GDPR-, beveiligings- en privacyregels.

 

Een gepersonaliseerd omnichannel 360° beeld

CDP’s verenigen klantprofielen in verschillende systemen op een beheersbare manier om een model te creëren dat klantgericht is in plaats van kanaalgericht. De tijd van individueel “eigendom” van klanten is voorbij; elk contactpunt heeft toegang tot hetzelfde “boek”, zodat de klant een echt naadloze omnichannelervaring heeft die consistent is voor alle kanalen van e-commerce, detailhandel, e-mail, mobiel en callcenters.

 

3 belangrijke voordelen van CDP’s

    • Unified Customer Care: Naadloze klantenservice voor alle D2C-klanten, overal en altijd.

       

    • Verbeterde klantervaring: Naadloze online klantervaring die zowel gepersonaliseerd als gemakkelijk is.

       

    • Gepersonaliseerde marketing: Een klantgegevensgestuurde aanpak voor gerichte communicatie met verhoogde ROAS en klantbehoud.