Van zodra de activiteiten van jouw D2C e-commerce site groeit is de logische volgende stap het zoeken naar nieuwe klanten via nieuwe kanalen. Voor veel bedrijven kan het zinvol zijn om de overweging te maken om via marktplaatsen als Amazon of Bol te verkopen.
Marktplaatsen hebben ondertussen al een breed bereik, de consument is er mee vertrouwd en platformen als Amazon en Bol bieden heel wat schaalvoordelen aan voor bedrijven.
Maar ondanks al deze voordelen kunnen marktplaatsen merken ook voor een aantal stevige uitdagingen plaatsen. In tegenstelling tot je eigen brandsite, moet je op een marktplaats head-to-head concurreren om verkopen binnen te halen – soms zelfs tegen andere retailers die je eigen merk verkopen. Marktplaatsen hebben vaak ook zeer strikte vereisten waar je je als verkoper aan moet houden. Daarnaast zijn de prijzen messcherp en de klantenverwachtingen (zoals supersnelle levering) torenhoog.
Een eerste stap naar succes op marktplaatsen is je realiseren dat je een verschillende strategie zal nodig hebben dan je voor je brandsite.
Alles draait om het winnen van de buy box
Bij brandsites ga ja enerzijds voor de best mogelijke conversie en het bouwen van een langdurige relatie met jouw klanten. Bij marktplaatsen daarentegen draait het allemaal om het winnen van de buy box. Het is niet genoeg om een geweldig product aan te bieden, eerst moet je de aandacht winnen van de consument (buy box!) om vervolgens over te gaan tot verkoop.
Een goed doordachte strategie uitwerken voor een succesvolle marktplaats is dan ook cruciaal. Wat zeker niet mag ontbreken in jouw plan:
- Een dynamische prijsstructuur om te kunnen concurreren met andere verkopers.
- Snelle, traceerbare verzending met tijdige levering.
- Extreem responsieve, altijd bereikbare, klantenservice.
- Uitstekende klantenbeoordelingen.
Aan de slag in 4 stappen
Klaar om te beginnen met marktplaatsverkoop? Hier zijn vier belangrijke stappen:
- Kies de juiste marktplaats en begin met verkopen: kies de marktplaats die het beste past bij jouw product en doelgroep. Werk een slimme product- en prijsstrategie uit, en zet je marktplaatswinkel op.
- Optimaliseren: optimaliseer je productlistings en productpagina’s aan de hand van best practices. Start met adverteren.
- Groeien: hou je KPI’s in de gaten. Win de buy box door de marktplaatstargets te halen.
- Uitbreiden: breid uit naar nieuwe markten en bied je producten aan op nieuwe marktplaatsen.
De weg naar marktplaats succes
De unieke complexiteit van het lanceren, optimaliseren en groeien van marktplaatsen vraagt om een ervaren partner die jou stap voor stap begeleidt op de weg naar succes.
naYan heeft een bewezen track record in het lanceren, beheren en groeien van ecommerce business via marktplaatsen voor internationale merken.
Naast ervaren marketeers die dagdagelijks werken op het optimaliseren van de verkoop op marktplaatsen, hebben wij ook expertise op vlak van cross-border fulfillment en finance, én een meertalige customer service team.
Benieuwd naar hoe wij jou kunnen helpen? Contacteer ons voor een vrijblijvende babbel.